ישראל אימפקט- מנגישים עשייה מכוונת אימפקט לקהלים חדשים

אימפקט ויהדות- "סור מרע ועשה טוב"

מה הקשר בין כלכלת האימפקט ליהדות? מה הייתה השקעת האימפקט הראשונה? ומה הקשר של כל זה לרמב”ם ? קטע קצר מתוך “מדריך האימפקט לשמרן המבולבל” שהתפרסם בגליון אפריל 2022 של כתב עת “השילוח”

מאת: קרן בלומנטל ואביב רוזנמן

מה הקשר בין כלכלת אימפקט ויהדות?

אימפקט ויהדות- "סור מרע ועשה טוב"

מי הם האבות הרוחניים של כלכלת האימפקט? בסקירה ההיסטורית של כלכלת האימפקט אנו מזכירים נוצרים אמריקנים בני המאה ה-18 כראשונים שיצרו כלים פיננסיים שאפשרו השקעה כלכלית מוסרית יותר בשוק החופשי. אך אין צורך לשאוב השראה מהנצרות, אם נרחיק עוד אחורה בזמן נוכל למצוא מקורות עמוקים לקשר בין פעילות כלכלית לפעילות חברתית בטקסטים הקדומים ביותר של המסורת היהודית. אין צורך להרחיב את הדיבור על המחויבות העמוקה לרדיפת צדק וצדקה המוטמעת במסורת היהודית: בין אם בהימנעות מעשיית רע – אונאה, החצנת נזקים וזיוף מידות ומשקולות; אך לא פחות מכך במחויבות לעשיית טוב, בדמות עידוד הלוואות ואיסור ריבית, חוקי לקט, שכחה ופאה ועוד. אין פלא אפוא שבסקירות היסטוריות רבות, הדת היהודית מוצגת כיסוד שממנו החלו להיווצר השקעות חברתיות.1

שנית, היהדות איננה מתמקדת רק ב”סור מרע” אלא תובעת גם “עשה טוב”. לכן החובה לתמוך בחלש ובעני עוברת כחוט השני בתנ”ך ובדברי חז”ל. התורה מצווה “כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן … לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ … כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ”;2 הנביא מורה “פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם”;3 וספר משלי מכריז “נוֹתֵן לָרָשׁ – אֵין מַחְסוֹר, וּמַעְלִים עֵינָיו – רַב-מְאֵרוֹת”.4 חכמים רוממו את הצדקה וגמילות החסדים למעלה הגבוהה ביותר, קבעו לדוגמה כי “צדקה וגמילות חסדים שקולות כנגד כל מצוותיה של תורה”,5 והבטיחו כי צדקה “מקרבת את הגאולה, ומצילה מדין גיהנם”.6 עד כמה חשובה המוסריות בתחום המסחר על פי היהדות? עד כדי כך שהתלמוד קובע כי כאשר אדם מישראל בא לפני בית דין של מעלה, הוא נשאל תחילה: “נשאת ונתת באמונה?”, ורק לאחר מכן “קבעת עִתים לתורה?”.7

אך לא זו בלבד: המסורת היהודית אינה רואה את שני מעגלי הפעילות – הכלכלית והחברתית – כממודרים זה מזה; כביכול יתנהל האדם בחייו הכלכליים כפי שיתנהל ולאחר מכן ייתן צדקה כרוחב ליבו. התלמוד איננו מסתפק בהאדרת הצדקה אלא קובע כי ישנה מעלה גדולה הימנה: “ואמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש: גדול המלווה יותר מן העושה צדקה, ומטיל בכיס יותר מכולן”.8 מתן הלוואה לעני עדיף על פני צדקה, והטלה בכיסו עדיפה על מתן הלוואה. כפי שהסביר רש”ר הירש, “מטיל בכיס” היינו מי ש”ייעשה שותף לעסקו [של העני] על ידי שישתתף במימון העסק, וזו היא המעולה שבדרכי גמילות חסדים”.9 בהתאם לכך קבע הרמב”ם שהמעלה הגדולה ביותר במתן צדקה, מדרגה שאין למעלה הימנה, היא “המחזיק ביד ישראל שֶׁמָּךְ … עושה עִמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאוֹל”.10  במסורת היהודית, השקעה בעסקיהם של החלשים בחברה ויצירת שותפויות עימם היא מעלה גדולה פי כמה וכמה מצדקה, השקולה בעצמה כנגד כל המצוות. אפשר שיש לראות בשותפות זו המתוארת בתלמוד, המשלבת בעת ובעונה אחת חתירה לרווח וסיוע לחלש, מופע קדום – ואפילו ראשון – של ההיגיון המנחה את השקעת האימפקט

1 Philippe Gillet and Julie Salaber-Ayton, “The recent development and performance of ethical investments,” in Othmar Lehner (ed.), Routledge Handbook of Social and Sustainable Finance, New York: Routledge, 2017, 530 .

2 דברים ט”ו, ז.

3 ישעיהו נ”ח, ז.

4 משלי כ”ח, כז.

5 ירושלמי, פאה א’, א.

6 בבלי, בבא בתרא י ע”א.

7 בבלי, שבת לא ע”א.

8 שם סג ע”א.

9 פירוש רש”ר הירש על התורה, דברים ט”ו, ז.

10  משנה תורה, הלכות מתנות עניים, פרק י, הלכה ז.

מדריך האימפקט

רוצים לקרוא עוד? המאמר המלא זמין לקריאה חינם באתר כתב העת “השילוח”

במאמר שהתפרסם בגליון 29 של כתב עת “השילוח” מנתחים קרן בלומנטל ואביב רוזנמן את כלכלת האימפקט, הן במבט היסטורי והן במשקפי הפילוסופיה הפוליטית וקוראים לימין השמרני בישראל, אליו מכוון כתב העת, לקחת חלק בכלכלת האימפקט הצומחת.

רוצים לקבל עדכונים?

Israel Impact Full logo לוגו מלא ישראל אימפקט

עיקבו והצטרפו אלינו